Publicerad den 11 Nov 2020
Ängelholm-Bjäre Rotaryklubb följer FHMs riktlinjer och har beslutat att hålla alla morgonmöten digitalt tills dess att FHM kommer med nya rekommendationer.

Tio tips för att få till ett bra digitalt möte!

INNAN
  • Tydlig agenda

• Tydliga roller (se beskrivningar nedanför):

• mötesamordnare

• facilitator

• ordförande

• sekreterare

• Facilitatorn eller ordförande berättar vem som är med på mötet. Det kan finnas deltagare som inte syns och deltagare som inte ser alla.

• Innan du pratar, annonsera ditt namn (alla känner inte igen din röst)

• Kolla att deltagarna hör dig bra (du kanske behöver korrigera din mikrofon)

• Tänk på att vi inte har samma skärmvy då vi har olika utrustning och olika inställningar. Förvissa dig om att alla ser det du vill visa (vid skärmdelning eller om du visar upp något framför kameran)

• Glöm inte att löpande fråga om någon vill yttra sig (vinka eller chatta)

• Slopa mingelprat utanför avsatt mingeltid

• Var medveten om att växlingar går långsammare, det är bättre med tysta pauser än att deltagare pratar i munnen på varandra

• Delaktighet, i ett digitalt möte är det lätt att missa någon, speciellt om man är ovan och det är inga deltagare. Därför är turtagning vid yttrande ett bra sätt att ”få med alla”.

ROLLER
  • MÖTESSAMORDNARE fixar länk till mötet. Ser till att det digitala fungerar, att alla kommer in, syns och hörs

• FACILITATOR ser till att alla kommer till tals, via handuppräckning eller chatt

• ORDFÖRANDE leder mötet enligt agendan