Girl Child Education Fund in Sri Lanka
Ängelholm-Bjäre Rotaryklubb kommer i ett femårs-projekt att satsa på utbildning för flickor på Sri Lanka.

Vi har tidigare med framgång samarbetat med Kandy Hill Capital RC på Sri Lanka och har stort förtroende för klubben som visat sig ambitiösa och seriösa. Vi fördjupar nu samarbetet med en satsning på högre utbildning för flickor som att efter statlig subventionerad grundskola tenderat avsluta sin skolgång p.g.a. traditionell ojämlikhet.

I projektet kommer ambitiösa flickor att få ekonomisk möjlighet till högre utbildning och genom Kandy Hill Capital Rotartklubb följas fram till anställning. Yrkesnätverket är stort inom Rotary och det garanterar bra och seriösa kontakter.

Projektet ägs av RC Kandy Hill Capital, Sri Lanka, Distrikt 3220 och finansieras till stor del av Distrikt 2400 (2395) samt företag i området. Drivande i projektet är Ängelholm-Bjäre Rotaryklubb med samordnare Cecilia Eliasson.

Pengarna som samlas in kommer framför allt gå till skolmaterial, skolkläder, transporter och uppehälle för studiemotiverade flickor.

* När distrikt 2395s hemsidan är uppe kommer informationen att finnas där, under rubriken Empowering Girls där fler fina projekt presenteras.
Artiklar
Cecilia Eliasson initierar projektet Girl Child Education Fund in Sri Lanka under Rotarys tema Empowering Girls.
Kommitté
  • Cecilia Eliasson, 070-518 18 85 (sammankallande)
  • Ann Lönnberg
  • Leif Quist
Samtliga är medlemmar i Ängelholm-Bjäre Rotaryklubb

Vår kontakt i RC Kandy Hill:

Rtn Mano Basnayake

Rotary-erfarenhet:

• President 2014/15 - "Årets mest effektiva president"
  • Biträdande guvernör 2016/17
  • Assistant Governor 2018/19 – "bästa assisterande guvernör"
  • Distrikts ungdomstjänst medordförande 19/20
  • Distriktsordförande för Girl Child Empowerment District 3220 Sri Lanka och Maldiverna

Yrke

• Lektor i psykologi / Rådgivande psykolog /
  • Seniorkonsult, genusinkludering och psykologi/ Genus and Inclusive Development Consultants Pvt. Ltd.

Sri Lanka - fakta
Sri Lanka är en önation i Indiska oceanen, sydöst om Indien. Under perioden 1983–2009 plågades landet av ett inbördeskrig, som krävde uppemot 100 000 människors liv. Bakom kriget låg motsättningar mellan landets största folkgrupp, singaleserna, och den tamilska minoriteten. I krigets slutskede krossades den tamilska gerillan av regeringsstyrkorna. Anklagelserna om brott mot de mänskliga rättigheterna i samband med slutstriderna är många.

Geografi och klimat

Sri Lanka är en önation i Indiska oceanen, strax sydöst om Indiens sydspets. Landet består av en stor huvudö och närliggande småöar. Till ytan är Sri Lanka ungefär jämstort med Irland. Landets klimat är tropiskt och präglas av monsunvindar.

Befolkning och språk

I Sri Lanka finns flera folkgrupper. Flest är singaleserna som utgör tre fjärdedelar av befolkningen. Näst största folkgrupp är tamilerna. Landet är tätast befolkat i sydväst, där den största staden Colombo ligger. De torra områdena i norr och öster är glest befolkade, med undantag för Jaffnahalvön längst i norr.

Religion

Sri Lankas författning slår fast att religionsfrihet ska råda, men också att staten ska främja buddismen. Nästan alla singaleser bekänner sig till theravadabuddismen, medan majoriteten av landets tamiler är hinduer.

Utbildning

Utbildningsnivån i Sri Lanka är högre än i många andra utvecklingsländer; i genomsnitt kan drygt nio av tio lankeser läsa och skriva. Utbildningsnivån är dock något lägre bland minoritetsgrupperna, särskilt bland de indiska tamilerna i höglandet.

Sociala förhållanden

Sedan krigsslutet 2009 har andelen fattiga lankeser minskat betydligt. Även i andra sociala hänseenden som inkomstnivå, läskunnighet, barndödlighet och medellivslängd ligger Sri Lanka bra till i en regional jämförelse. I samband med den politiska och ekonomiska krisen under 2020-talet har dock fattigdomen åter ökat markant. Ett annat problem är att tillgångarna är skevt fördelade.

Sociala förhållanden